سهام عجلان: نفسي ابقى احسن موديل في الدنيا



القاهرة :  مدير مكتب مجلة الغربة : اشرف علي

اذا رايتها تحسبها و كانها سندريلا او ست الحسن والجمال جاءت من الاساطير الينا مباشرة لتعمل موديل وعارضة ازياء ظالمة الحسن شجية الكبرياء عبقت السحر كاحلام المساء تتمنى ان تصبح احسن موديل في الدنيا ونحسبها ....كذلك ...يفوح من عطرها الكلمات كما هي   بلهجتنا العامية المصرية الرقيقة لنشعر بنبضها  في السطور القادمة
 كيف بدات العمل كموديل؟ 
كنت بحب اتفرج على الدفيليهات في  التليفزيون اوي كنت بتمنى اناصبح  مثلهم أمشي على الاستيدج وكان لدي اكونت على الفيس بوك فدبات اضيف كل من له علاقة بالازياء ومن ثم تعرفت على الكثير من الاصدقاء المخلصين ومنهم على صاحب شركه بتعمل دفيليهات وقالي في أقرب فرصه هخليكي تطلعي معايه في  فاشون    
؟
 وظللت فترة طويلة حتى اتدرب لاصبح موديل واستعنت بنصائح الاصدقاء   الموديلز الذين سبقوني في هذا المجال 
ومتى قدمت اول عرض ازياء؟
جاءت الفرصة عندما قدمت اول دفيليه ليا كان دفيليه دأيجيبت في فندق  انتركونتننتال سيتي ستارز
وما احساسك وانت تقدمي الازياء  لاول مرة؟
طبعا كان اول حاجه لي كنت خائفة  جدا جدا كنت اظن اني  ممكن معرفش امشي مع أني تدربت كثيرا قبلها ولم احب ان اصطحب احد من افراد  عائلتي حتى لا ارتبك 
ومع اول ظهور ليا على الاستيدج كنت متوترة جدا  وخائفة  مثل باقي الموديلات ولكن شيئا قشيئا  بقيت مبسوطه جدا جدا وكنت بتحرك بحريه وابتديت اضحك وأطلع كل حاجه تدربت عليه ثم اصبحت صديقة للموديل  ومصممين الازيا ءومن بعدها نزلت صوري في موقع اليوم السابع أتعرفت وبقيت ناس كتير تعرفني واصبحوا  يطلبونني بالاسم 
وهل شاركت في بعض الكليبات كموديل مثلا؟
لأ مش حابه ادخل مجال الميديا لأني حابه كارير الفاشون
يعنى لو اتعرض عليكي مش هتوافقي؟
احتمال اوافق لو لقيتو مناسب لي
جميل هل فكرت تقدمي لانجري مثلا ولا ده ممنوع؟
لأ مقدمتوش لأن ده مش طموحي
مش طموحك بمعنى ايه؟
 انا طموحي ابقى احسن موديل وفي نفس الوقت اكون محافظه واقدم الازياء المناسبة لي وعشان انا كمان من عائله محافظه جدا يرفضو ان اصور لانجري
من كام سنة وانت شغالة فاشون؟
من سنتين 
في رايك ما سر نجاح عارضة الازياء وهل تعرضت لمواقف وطرائف اثناء شغلك وما هي هذه المواقف؟
طبعا أتعرضت لمواقف كتير طبعا في ناس فاكره ان الموديل دي مش كويسه مايعرفوش هيا مين ولا هيا أيه مجرد ان بيسمعو كلمه موديل خلاص تبقى وحشه بس انا كملت ومسمعتش كلام حد لأني امام  نفسي عارفه اني صح ومش هعمل أي غلط وقابلت موديل كتير بيحقدو على بعض وكانوا شرسات جدا برضو رميت كل حاجه ورا ضهري وكملت لانى واثقة في نفسي جدا 
ما سر نجاح عارضة الازياء؟في رايك وهل لها لها نظام غذائي معين؟
سر نجاجها في  أهتمامها بنفسها والعنايه ببشرتها شعرها وبالتاكيد لها  نظام غذائي معين حتى لا يزداد وزنها 
من يعجبك من عارضات الازياء وهل قدمت عروض خارج مصر؟
خارج مصر لأ لأن معظم العروض خارج مصر ممكن تكون غش ومقدرش أحدد اكتر حد عاجبني في عارضات لأني أصدقائي كتير وكلهم عاجبني
ماهو الجديد الذي يمكن ان تضيفيه في عالم عروض الازياء؟
ان اقدم بصمتي الخاصة في عالم الفاشون وعروض الازياء 

CONVERSATION

0 comments:

إرسال تعليق